Гендиректор ДП “Медичні закупівлі України” Арсен Жумаділов: “З двома останніми міністрами охорони здоров’я у нас є певні непорозуміння”

26 травня почалась ревізія Держаудитслужби державного підприємства "Медичні закупівлі України", яка триватиме до 7 липня. Аудитори перевірятимуть діяльність підприємства майже за півтора року – з 1 листопада 2018 р. по 31 травня 2020 р. Що стало причиною?

Останнім часом ДП супроводжують гучні скандали. Всі, мабуть, пам’ятають спробу провести закупівлю засобів індивідуально захисту у компанії “Тескстиль-Контракт”. Підприємство виконало всі умови, які на той час були висунуті МОЗ, і навіть розпочало виробництво, щоб найшвидше поставити необхідний захист у лікарні. Але попри це, міністерство не надало остаточне узгодження і висунуло нові умови.

Також МОЗ вже понад 2 місяці не надає необхідних документів для старту тендерів по закупівлі ліків. Ситуація стала настільки загрозливою, що пацієнтські організації б’ють на сполох – вже цієї осені виникне дефіцит ліків від онкології та препаратів для лікування ВІЛ-інфікованих.

Як складаються стосунки між ДП “Медичні закупівлі України” та профільним міністерством? Коли українські пацієнти отримають життєво необхідні ліки? Про це ми говоримо з генеральним директором підприємства Арсеном Жумаділовим.

– Це точно не особисте. Ви правильно зазначили, що МОЗ – це орган управління для ДП, від якого ми певною мірою залежимо, і у нас не може бути конфліктів з ним. Водночас, з двома останніми міністрами охорони здоров’я у нас є певні непорозуміння.

– У нас суто в юридичній площині ситуація відрізняється від НСЗУ, де формально не завершений конкурс. У нас ситуація інша, мене призначено генеральним директором ще минулого року, задовго до каденції нинішнього міністра. Є контракт. Ми – державне підприємство, відповідно, все, що стосується управлінських питань, в тому числі призначення чи звільнення керівника ДП, підпадає під дію відповідного законодавства щодо управління об’єктами державної власності.

Якщо коротко – не так легко мене посунути. Для цього мають бути підстави. За відсутності цих підстав будь-яке усунення чи звільнення можуть бути легко оскаржені в судовому порядку. У міністерстві, думаю, це чітко розуміють. Тому просто вийти на брифінг і сказати: “Жумаділова усунуто з посади”, не так вже й просто.

– Це правда. Умови роботи, дійсно, не прості, і тут ми можемо розділити їх на дві складові. Суто наші виробничі питання, щодо яких ми активно публікуємо інформацію. Нам необхідно, щоб міністерство пришвидшило ухвалення цілої низки рішень. Станом на зараз нам відомо, що МОЗ, дійсно, почав активніше над ними працювати, але знову ж таки, нам відомо, що в квітні міністерство перебувало в ілюзії, що можна щось зробити щодо вашого попереднього питання. Можливо, прийшло усвідомлення, що необдумані кроки можуть зашкодити українським пацієнтам і, власне, міністру. Тоді вони почали швидше вирішувати цілу низку питань, які накопичились.

Тобто виробничі питання в процесі вирішення. Також закінчується вже другий місяць в такій ситуації певної невизначеності, яка негативно впливає на наших потенційних контрагентів, учасників ринку, виробників. Вони питають, коли розпочнуться закупівлі, деякі з них вже висловлюють певні сумніви, що торги відбудуться. Для нас це є тривожними сигналами, тому що ми зацікавлені, щоб конкуренція на наших торгах була якомога вищою, щоб ми отримали найбільш вигідні позиції.

Ринок може вийти до нас на тендери, а може не вийти, може вийти безпосередньо виробник, а може хтось із виробників подивиться на цю ситуацію, оцінить для себе репутаційні ризики і вирішить працювати з нами через посередників.

– Ціни можуть зростати, бо може додатися складова посередника, а ліків може буде закуплено менше, бо бюджет залишиться незмінним. І це все дуже прикро.

Друге ускладнення стосується медійного та адміністративного тиску на нас. Міністр та його заступниця дозволяють собі дещо дивні коментарі щодо специфіки нашої діяльності, які часто розходяться із дійсністю. Це також має негативний вплив на нашу закупівельну спроможність. Тому що коли міністр говорить, що ми не так провели процедуру закупівель, і тому її не погодили, то коли ми будемо оголошувати наступну процедуру закупівель, хтось із учасників може не прийти.

– От, власне. Але міністр так говорить, і це чують на ринку, і тому на ринку існують певні сумніви стосовно того, чи варто взагалі виходити на ці торги, якщо наступним кроком міністр вийде і скаже “нам щось не сподобалось і ми постфактум вирішили, що треба було ще щось вимагати”, і потім виникне ситуація, як зараз із костюмами біозахисту.

– Так, це тиск з боку контролюючих та правоохоронних органів. До речі, якраз під час нашої розмови (минулий четвер, – ред.), коли я перервався, мені дзвонили з Держаудитслужби і повідомили, що у нас із наступного тижня буде ревізія. Я попросив надати мені підстави – лист, у якому було би сформульовано, з якою метою ревізія проводиться, планова чи позапланова, і що саме вони перевірятимуть. Я не думаю, що підприємство, яке має зараз працювати над нашими медичними потребами, повинно відволікатись, щоб надавати пояснення Держаудитслужбі. Логічніше було б, якщо ми провели закупівлі, а потім була б ревізія. Попри все, ми готові до такої перевірки.

– Це невідомо. Так само відомо, що правоохоронні органи за заявами МОЗ проводять певні дії в межах тих заяв.

– У мене немає точної інформації, бо жодних офіційних повідомлень наразі не надходило. Але все вказує на те, що вони все ж таки відкриті. В межах цих проваджень ми вже отримуємо сигнали про ті чи інші слідчі дії, що вже проводяться або будуть проводитись стосовно нас.

– Наразі жодних офіційних документів до нас не надходило, тому офіційно слідчі дії не розпочались. Щойно буде якесь офіційне повідомлення – ми обов’язково публічно про це прокомунікуємо, як ми комунікуємо про всі події, що стосуються ДП.

– Можу лише уявити, що це буде перевірка наших процедур та порядку здійснення закупівель. Наразі більше інформації у мене немає.

– В тому то й річ, що там “творчо” підійшли до того, щоб знайти підстави для притягнення до кримінальної відповідальності чи мене особисто, чи всіх посадових осіб. Власне тому, що саме закупівлю костюмів для біозахисту ми так і не провели, вони, як я розумію, зараз намагаються визначити це не як закінчений злочин, а як замах на нього.

– Так. Замах на розтрату коштів, зловживання посадовим положенням.

– Так.

– Все те, що стосується товарів медичного призначення, ліків, повинні закуповувати ми, як державне підприємство, що було створене саме для того, щоб розділити функції формування політики та визначення предметів до закупівель (цим займається МОЗ) та власне закупівельної функції (це робимо ми). Все, що необхідно для потреб безпосередньо міністерства – паливо, канцтовари тощо, – може купувати сам МОЗ.

– Абсолютно правильно. Я сподіваюсь, що компетентні органи вже дали або дають зараз належну оцінку цим діям чиновників МОЗ.

історія з апаратами штучної вентиляції легень? Якби вона не потрапила у соцмережі та ЗМІ, то їх могли би й закупити.

– Я не виключаю, що в міністерстві розглядали декілька сценаріїв, і чомусь вирішили, що вони можуть самостійно закуповувати що завгодно та як завгодно. Зараз ситуація дещо змінилась, МОЗ не планує закуповувати ці апарати ШВЛ.

– Цілком правильно, ми планували, що наші закупівельні процедури розпочнуться 15 березня. Але сьогодні вже 21 травня… Крім того, за цей час набула чинності нова редакція Закону України “Про публічні закупівлі”, яка продовжила терміни тендерних процедур. Тобто зараз тендери, в середньому, відповідно до так званої процедури євротендерів, що наразі є обов’язковою, відбуватимуться два місяці. Це так само вносить корективи в наш план-графік, і ми розуміємо, що, відповідно, якщо ми запустимось із закупівлями – ставимо такий оптимістичний сценарій – з 1 червня, то в межах наших процедур лікарські засоби та медичні вироби почнуть постачатись, в найкращому випадку, в грудні цього року.

– Я не скажу, що вони всі закінчаться, але починаючи з вересня по низці програм буде дедалі більше відчуватись дефіцит.

– Цей ризик, дійсно, є досить серйозним. Наскільки це усвідомлюють в МОЗ, мені не відомо, але я знаю, що відповідні громадські організації, а також Центр громадського здоров’я усвідомлюють цю небезпеку, готуються запити до міжнародних організацій щодо виділення коштів в межах донорських програм для закупівлі, на приклад, АРВ-препаратів за кошти поза бюджету.

-У нас є 14 напрямів закупівель з 38. Це дитяча та доросла онкологія, серцево-судинні захорювання – ліки та вироби медичного призначення, дитяча та доросла гемофілія, скринінг новонароджених, розсіяний склероз, ДЦП, кілька інших напрямів, а також АРВ-препарати. Це 490 товарних позицій, кожна з яких має бути закуплена в межах прозорих тендерних процедур в системі Прозорро.

– Все проводиться в межах процедури відкритих торгів. Те, що я казав, якби в березні ми почали, ми би могли їх проводити за так званою простою процедурою відкритих торгів, не євротендерів, які двічі довші. З березня мала розпочатись перша хвиля закупівель ліків, дефіцит яких буде відчутний раніше за все. План був такий, що ми розпочинаємо 15 березня, впродовж місяця ми тендеримо всі наші напрямки, і орієнтовно наприкінці квітня-початку травня підписуємо договори із виробниками на виробництво лікарских засобів та виробів медичного призначення. Після цього ми маємо відрахувати від 3 до 6 місяців на виробництво лікарського засобу. З травня по серпень мало тривати виробництво, і перші ліки ми починаємо отримувати на митній території України у вересні, жовтні, листопаді. Потім ми проводимо їхнє розмитнення, контроль якості, за потреби – лабораторний контроль якості, та розвозимо регіонами.

– У нас не було багато люфту по часу, але ми мали абсолютно робочу ситуацію, коли ми планували більшість товарів поставити в межах бюджетного року, щоб у грудні закрити зобов’язання по всіх договорах. Відповідно зараз ми втратили вже понад два місяці на оголошення. Плюс наша процедура тепер буде здебільшого в межах євротендерів, тому що очікувана вартість наших торгів буде вище 133 тис. євро.

Тому якщо ми плануємо зараз, то це плюс три місяці. Завезення почнемо в грудні, і хворі отримають ліки тільки в першому кварталі наступного року.

– Ми дуже активно комунікуємо з ринком, мали цілу низку зустрічей з виробниками ще до карантину. Настроїв щодо того, щоб не брати участь, немає. Ми розраховуємо на те, що матимемо значну кількість прямих контрактів з виробниками, в тому числі – з нерезидентами.

– Цілком. Наскільки мені відомо МОЗ, нарешті, направив паспорт бюджетної програми по КПКВК 2301400 “Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру” – це основна програма, за якою відбувається закупівля лікарських засобів – на погодження в Мінфін. Сіоєю чергою, у Мінфіна є тиждень, щоб погодити цей документ, а на підставі його погодження МОЗ затверджує його та доводить до нас відповідні призначення, і ми можемо починати бюджетні закупівлі. Паралельно з цим має бути ухвалена низка інших рішень. Вони готові, знаходяться в стінах міністерства та чекають лише на відповідні підписи.

Источник: censor.net.ua
Вам также может понравиться